إنهاء الخلاف بين الزوجين
إنهاء الخلاف بين الزوجين

هل يتم إنهاء الخلاف بين الزوجين بالطلاق ؟

طبعا قرار الطلاق بداية الرحلة الجدية فى حياة كل من الزوج والزوجة و لا يتم إنهاء الخلاف بين الزوجين بالطلاق لو كانت الامور معلقة بينهم تعالو نتعرف اليوم عن الطريقة القانونية السليمة عند الطلاق .

شاهد هذه الحلقة لمعلومات اكتر

قرار الطلاق

  • عند اتخاذ قرار الطلاق بين الزوجين لابد ( قانونا ) توضيح بعض الامور زى مثلا :
  • موقف شقة الزوجية هل سوف يتم تركة للمطلقة الحاضنة واطفالها ولا هيتم اعطاء المطلقة الحاضنة اجر المسكن .
  • حاجة تانية نفقة الاطفال , والسؤال ماهو مقدار النفقة كل شهر ؟ هل هيستمر الموضوع محل جدل وخلاف بين الزوجين ولا الافضل الاتفاق على مقدار معين كل شهر كنفقة الاطفال.
  • قائيمة المنقولات ….لو أفترضنا ان الزوجة استمرت فى مسكن الحضانة بالطلاق الودى وبالتالى هتستمر وهتكون فى حيازتها المنقولات والقايمة مع الزوجة ودا ممكن يعرض الزوج للحبس فى المستقبل لو الزوجة طالبت بيها .

كل دا وغيره من الامور المهمه ( مصاريف مدارس – علاج – ……….الخ ) لازم يتم الاتفاق عليها فى عقد أتفاق ويسمى قانونا …………( عقد طلاق أتفاقى )

عقد أتفاق على طلاق

لو كان الهدف إنهاء الخلاف بين الزوجين بالطلاق فلازم تحرير عقد الاتفاق دا ساعه وقوع الطلاق ولانه بيحل مشاكل كتيرة تانية زى مثلا :

  1. نفقة المتعة والعدة والمؤخر ( حقوق المطلقة ) وطبعا بيختلف الحقوق دى على حسب شكل الطلاق هل بيتم التنازل عنهم مقابل الطلاق ولا بتاخد الزوجة كامل مستحقتها ولا بتتنازل عن البعض . كل دا لازم يحدد فى بنود قانوينة .
  2. رؤية الاب للصغار واستضافتهم اذا كان الاب والام متفقين على الطلاق لازم ننظم ازاى الاب ممكن يشوف الاطفال او هل هيقيمو معاه ايام معينة ولا لا وغيرها من التفاصيل المهمه .

من الناحية الواقعية ان إنهاء الخلاف بين الزوجين بيتم بانهاء اختلافات وجهات النظر والوصول لنقطة تفاهم منها نقدر ننهى الخلاف .

طبعا كل دا فى أطار الطلاق الودى البعيد عن المحاكم ….

معلومتنا مستمرة نرحب بكافةالاستفسارات

تحياتى

بلال جابر

اشطر محامى احوال شخصية فى الاسكندرية

للتواصل وحجز موعد للاستشارة

01024941022

شاهد ايضا

Leave a Reply

Your email address will not be published.